tisdag, juni 17

Allmänbildning

Så. Nu har jag läst GP och känt mig lite duktig, och dessutom lärt mig om EUs Lissabonfördrag, höjda bensinpriser, ökande antal våldtäkter och utrotningshotade grodor (finns det någonsin några positiva nyheter nuförtiden?). Fick även en påminnelse om att nya brittiska premiärministern heter Gordon Brown (MÅSTE försöka minnas den här gången, världens enklaste namn ju) och att Islamabad och Kabul är huvudstäder i Pakistan respektive Afghanistan.

Och dessutom (detta lärde jag mig dock inte i GP) har jag lärt mig ordningen på planeterna i solsystemet, den typiska 10 000-kronorsfrågan:

Mercurius, Venus , Jorden, Mars, Jupiter, Saturnus, Uranus, Neptunus, Pluto

Sistnämnda stackaren får ju egentligen inte vara med, men ändå. Huvudsaken är jag faktiskt lärt mig något som jag aldrig trodde att jag skulle lära mig (typ andragradsekvationer eller i vilket land Sarajevo ligger). Känns bra att veta att det faktiskt får plats något annat än xbox-spel och amerikanska tv-serier i hjärnan.

P.S Sarajevo ligger i Bosnien Hercegovina, läste jag nu efter en sökning på Google. Nu vet ni det! (jag kommer med all sannolikhet glömma bort det...). Andragradsekvationer tänker jag inte ens söka på..)

Inga kommentarer: