söndag, augusti 10

411

Okej, whats going down in the tiny world that is Ninas Hus? Hm. Ja. Har köpt nya gardiner och trevlig liten ram på Ikea. Gardinerna har åkt upp och ramen har prytts av några bilder på Agyness Deyn, i brist på annat (dags att framkalla lite bilder från digitalkameran känner jag). Har köpt ett par skor (fan! Inga mer skor! Har för många!) på second hand för 90 spänn, love them love them! Hm, what else? Mina högtalare har gått sönder. Lite dumt. Fick min skatteåterbäring tidigare i veckan också, på 7 500 kr. Göttans! Mitt sparkonto är tjockt och glatt, för en gång skull. Ska försöka njuta av det nu, för så fort jag sätter min fot på engelsk mark kommer fattiglapplivet börja. Så ja, that's the 411 för denna vecka.

Såg "The Curse of the Golden Flower" igår med familjen. Regissören Yimou Zhang har ju även gjort "Hero" och "Flying Dagger", även känd som två av de bästa filmerna jag sett. Den här filmen var inte alls lika bra som de två tidigare (nothing is), men ändå en riktigt bra film. Som Bollywood möter Almodóvar; en kavalkad av färger, kostymer, skatter och överdåd blandat med överdramatiska melodramer inom familjen. Ojojoj. Är egentligen inte superintresserad av varken bollywood eller Almodóvar (jag står fast vid mitt ord; Tala med henne är den enda bra filmen han har gjort), men jag lyckades uppskatta Curse of the Golden Flower, mest för att skådespeleriet, manuset och bildspråket var MYCKET mer välgjort, genomtänkt och fångande än Bollywood- och Almodóvarfilmer (som sagt, det här än min åsikt. Av alla människor jag känner som sett "Att återvända" och "Allt om min mamma", är det BARA jag (och min mamma) som tycker att de var skittråkiga. Gav "Att återvända" ett försök men slutade titta efter 1/3, blev helt uttråkad. "Allt om min mamma" däremot har jag gett TRE försök och har aldrig kommit längre än till mitten, det är bara så himla tråkigt och oinspirerande, helt poänglöst! En hel timmes complete waste of time! "Tala med henne" var däremot en riktigt lyckad film, med en engagerande historia och en överlag bra och välgjord film. That's that).

Ska nog spela lite gitarr för en gång skull. Har bara tre veckor på mig att spela, kan ju inte direkt ta den med mig till London. Yes, that's what I'm gonna down! Over and out.

/Oprah Noodlemantra

2 kommentarer:

Elin sa...

framkalla på fujidirekt.se, det har jag precis gjort :) billigt och bra bilder.
yey, vi åker snart! <3

Sanna sa...

Jag håller fullständigt med om "Att återvända". Hur kunde denna tåkiga film bli så kritikerrosad? För övrigt har jag inte köpt jackan än. Men kanske snart!