onsdag, februari 20

Väderstreck?

Jag håller på att lära mig väderstrecken.
Jojo, väderstrecken!
Man tror att man kan dem (vilket man ju gör, på ett sätt) men när man väl börjar kika lite i diverse högskoleprovsguider, visar det sig att man inte ens kan detta grundläggande.
Liksom. V ä d e r s t r e c k e n.
Ungefär en vecka efter att jag började fyran hade vi läxförhör (ni vet, sånt där fantastiskt man hade innan allt förvandlades till prov, inlämningar och redovisningar) på hur kartor ser ut, med halvöar, bukter, bergstoppar och just väderstreck. Duktig som jag var lärde jag mig de ganska fort och de har suttit sen dess. Allteftersom har jag även utvecklat min väderstrecksförmåga till att kunna de på engelska, franska och även kinesiska. Fantastiskt!
Synd bara att man, vid en viss punkt i livet, inser att väderstrecken ju inte enbart består av Norr, Öster, Väster och Söder, Nordost, Sydväst, Nordväst och Sydost (som att det inte var lurigt nog?).
Den punkten har jag nått nu.
För att bli psykolog krävs att man får bra resultat på högskoleprovet.
För att få bra resultat på högskoleprovet krävs att man övar i högskoleprovsguider.
För att öva i högskoleprovsguider måste man kunna de grundläggande utbildningskraven.
Och det känns faktiskt inte bra när man påbörjar DTK-delen (diagram, tabeller, kartor) och inser att man inte ens kan hälften av de grundläggande delarna som krävs för att börja öva.
Ett exempel är just väderstrecken, som vi ju lärde oss i fyran.
I L L A.

Norr
Nordnordväst
Nordväst
Västnordväst
Väst
Västsydväst
Sydväst
Sydsydväst
Syd

HUUUUR ska man vet när det ska vara Nordnordväst och när det ska vara nordväst!? Finns det något speciellt gradtal när det övergår till något annat? Hur ska man veta? Är det nödvändigt att kunna de EXAKTA detaljerna kring hur det här funkar? Man kan ju alltid ta på ett ungefär, men UNGEFÄR är inte ett ord som rimmar med psykologprogrammet.

Sucksuck, 6 veckor och 3 dagar kvar.
Jag ska nog sova nu, så jag inte försover mig till tandläkaren.
Godnatt / backstabberlady

Inga kommentarer: