tisdag, februari 5

En dag utan läsning

Avslutade min läsning av Timmarna igår kväll och jag står nu utan litteratur. Hade tänkt påbörja Läppstiftsdjungeln så snart Adlibris behagar skicka mig den, men fram tills dess har jag inget att läsa. Hrm. Bläddrade igenom hela glamour på bussen idag, så det finns ingen tidning heller. När det är helt på bommen brukar jag läsa Allt om Historia (pappas superspännande tidning) som det alltid ligger en hel drös av framme. Och jag fastnar alltid! Det är jätteintressant att lära sig saker, ibland helt oviktiga, om än bara för att det är roligt att kunna dem.
Minns en notis om hur peace-tecknet uppkom. En intressant teori hade något med brittiska bågskyttar under nåt 15 - 1600-tal att göra. När fransmännen hittade och oskadliggjorde bågskyttarna skar de av pek- och långfinger, vilket resulterade i att britterna höll upp dessa två fingrar som ett tecken på seger då de besegrat fransmännen.
Det finns dock en stor sannolikhet att det var tvärtom med britter och fransmän och att det var något helt annat århundrade osv. Mitt minne har en tendens att svika mig... (dessutom var det nog, enligt verkligheten, Winston Churchill som införde peacetecknet under 2a världskriget, eller något liknande. Mitt minne som sagt...)

Det är nog den här tiden på dygnet som är min primetime. När mamma jobbar och pappa sover (båda inträffar runt åtta-snåret). Jag fixar allt som behöver göras inför morgondagens jobb, städar undan alla papper, koppar, pennor och böcker som kommit fram under dagen. Släcker ner och tänder ljus, diskar om det behövs, tränar på diverse portabla träningsmaskiner samtidigt som jag kollar på ett avsnitt Sex and the City. Därefter tar jag en oförskämt lång dusch åtföljd av ett avsnitt Gossip Girl ackompanjerad av en kopp varm choklad. Och allt avslutas med lite kvalitetstid i sängen med en bra bok och mysig musik (förslagsvis Norah Jones eller Tingsek). Idag är boken utbytt mot datorn, men ändå.

Det känns fantastiskt skönt att få skämma bort sig själv ibland.

Inga kommentarer: