måndag, februari 18

Lägesrapport: Malmö!

Sitter i Adris kök på Östra Förstadsgatan i Malmö och väntar på att få åka hem. Inte för att helgen har varit tråkig (tvärtom!) utan för att jag är totalt utpumpad. Adri är duktig på att hålla tempot uppe och helgen har sannerligen inte varit något undantag.
Anlände till Malmö kl 22 i fredags och kvällen spenderades med Ben&Jerrys & filmen Death at a Funeral. Väldigt underhållande film, men efter en hel veckas slit på Grodan orkade jag inte hålla mig vaken för att se färdigt (så nu får jag aldrig veta hur det slutade. Bugger!).
På lördagen drog vi oss upp i gryningen för att ta tåget över Öresund till den fantastiska staden Copenhagen! Har gått några år sedan jag var där sist, så mina förväntningar var höga. Och inte blir man besviken heller. Vi spenderade timmar inne på Urban Outfitters, köpte chokladpraliner på Frelsen och suktade efter Pilgrimsmycken och Marc Jacobs-strappy-sandals inne på Magasin.
Det faktum att syster och jag lämnar Sverige för Indien nästa vecka låg hela tiden i baktankarna och att hålla i pengarna var att föredra. Så jag ägnade mig åt min största hobby för tillfället; att spendera så lite pengar som möjligt på så snygga skor som möjligt. Och jag fick sannerligen valuta för pengarna! Hittade ett par silvriga spaceboots som tidigare kostat 400 DKK ( typ 500 svenska?) som blivit prissänkta till 49 DKK. Hoho, julafton! Och ännu bättre blir det! I samma affär hittade jag ett par rosa ballerina (tidigare pris 400 DKK) för 29 DKK! God be praised!
Så vem behöver Marc Jacobs Strappy Sandals för 4000 spänn när man kan fynda 2 par skor för 100 spänn?

Hursomhelst, vi åt den beryktade vegetariska buffén på restaurangen Riz Raz. Helt otroligt gott (och nyttigt!) för 79 DKK. Med våra påsar fyllda med skor, kartonger med dyr choklad och deprimerande tomma plånböcker begav vi oss hemåt, lagom i tid till melodifestivalen, för att se våra två favoriter även vara resten av svenska folkets favoriter. Bra slut på en fantastisk dag.
Köpenhamn var länge min favoritstad innan jag upptäckte Paris, men truth to be told så uppskattar jag Köpenhamn nästan lika mycket som Paris, mycket pga enkelheten att ta sig dit och tillbaka (ska man till Paris behövs veckor av planering och en uppsjö av pengar medan Köpenhamn endast kräver 200 spänn för en tur-och-returbiljett).

Sista kvällen vigde vi åt att se Sweeny Todd, Tim Burtons nya (splatter?)film. Som vanligt blir man inte besviken av den mobida trion (Burton, Depp, Bonham-Carter) utan 2 timmar av blod, köttpajer och tagiska kärlekshistorier sveper snabbt förbi och kvar sitter man, nedtryckt i biofåtöljen och känner sig halvt äcklad halvt stunned efter denna köttiga bioupplevelse.
Utan tvekan en film jag kommer se igen. Trots allt blod-snusk minns man mest de ljusa musikaliska delarna, när Depp och Bpnham Carter dansar och sjunger duetter och det fantastiska (!!) fotot, man gång på gång blir bländad av.
I korta ord, en typisk, fantastisk Tim Burton-film, väl värd att lägga 100 spänn på.

Och ja, nu sitter jag här i lägenheten. Adri jobbar, jag har packat och det är dags att ge sig av mot tåget för att åka hem till mammi, pappi, bellis & Lindome, 2 par skor rikare och 1000 spänn fattigare.

På återseende, förhoppningsvis /backstabberlady

Inga kommentarer: