lördag, juli 25

L'été

Ja, nu är det minsann sommar här på Spinnmästarevägen. Dörren står vidöppen, med det lilla staketet framför, för att hindra Bella från att smita. Allting blommar, hela trädgården är övervuxen och det är så vackert. Hela min barndom ligger i den trädgården och skogen bakom den. Jag blir sentimental så fort jag ser den. Och huset, ja, det ser precis likadant ut. Sitter i vardagsrummet, med Bella sovandes vid mina fötter, och kollar på ett ljudlöst Tour de France, med Morgan Allings sommarprogam som ljud. Så här bekväm, lycklig och tillfreds har jag inte varit på länge. Efter 11 månader som inneboende på Albion Rd känns det underbart att få vara hemma på riktigt. Att få vräka mig, sova på soffan, städa när jag vill, byta lakan när jag vill, äta när jag vill. Inte för att Chris och Sheelagh någonsin fick mig att känna mig illa till mods (tvärtom, ibland blev jag lite väl hemmastadd tror jag, men de var alldeles för brittiska för att säga till mig). Men bara att jag göra precis vad jag vill, som att se på TV (utan ljud) och lyssna på musik samtidigt, medan jag städar mitt rum (varför tycker alla att detta är så underligt?). Wellwell, slutsatsen är väl att man aldrig kan känna sig lika hemma som man gör, ja just, hemma. Ain't no news there.
Men jag trodde faktiskt att jag skulle sakna London mer. Kommer nog göra det senare, men just nu, inte så mycket faktiskt. Saknar tjejerna så klart, och Islington, Orange Wednesday, Stoke Newington Church Street, Starbucks, Camden, Brick Lane. Allt det där. Saknar det nu när jag tänker på det. Men jag är så glad att vara hemma, kunna klappa Bella, äta middag med mamma och pappa, kolla på Morden i Midsomer och leta efter billiga Mulberryväskor på Tradera med mamma, sitta nedsjunken i soffan bredvid pappa och kolla på Snooker och skratta åt kommentatorn. Och kolla på Tour De France. Varje eftermiddag, hela juli. Cykling är ju egentligen en tråkig snoozefest men Touren är hemskt rolig. Och vilka vyer över Frankrike. Ojoj!

Nu ska kommentatorerna berätta om hur man gör om man cyklar Tour de France och man måste stanna för att bajsa. Ojdå! Måste lyssna. Tallyho!

Inga kommentarer: