fredag, september 4

Värnhemma

Well, har nu bott i Malmö i en vecka, känns väldans bra. Har inrett rummet, påbörjat min filmvetenskapskurs och fått CSN. Känner mig som en typisk lundastudent; fattig och lycklig. Och kursen är jätteintressant! Hade kunnat vara i skolan hela dagen och suttit på föreläsningar om Trollkarlen från Oz och Förföljaren. Vi började med att titta på de första 40 sekunderna av Rear Window och sedan analysera vad det är man får veta av förtexterna, musiken, ljuset, vinklarna, karaktärerna osv osv. Och igår eftermiddag kollade vi på Trollkarlen från Oz och idag diskuterade vi den utifrån vår kurslitteratur, "Film art, an introduktion". Hur filmens komponenter, berättande och stilistiska, sammanlänkas och bildar filmens system och hur åskådaren upplevera olika komponenter på olika sätt beroende på egna erfarenheter, förväntningar och fördomar. Hade kunnat läsa kurslitteraturen som kvällsbok! Och egentligen kanske jag borde, ska under nästa vecka ha läst 150 sidor i den. AAH. Och det tog mig nästan tre timmar att förstå de första tjugo sidorna. Borde börja i tid....



Åh nej, fulla skåningar utanför mitt fönster som sjunger "Det löser sig" av Timbuktu. Why oh why? Toto, I don't think we're in Kansas anymore.

Imorrn kommer Simma, hurra hurra!!
På återseende.
/nina

Inga kommentarer: