söndag, juni 7

World without end

Som alltid efter att jag har last ut en bra bok, ar jag nu bade exalterad och deprimerad; Exalterad over hur bra boken var och deprimerad over att nasta bok jag laser efter detta kommer bli en besvikelse i jamforelse.


World without end av Ken Follett var inte lika bra som dess foregangare, Pillars of the earth, men tillrackligt underhallande och valskriven for att kunna fanga lasaren under 1200 sidor. Precis som "Da Vinci-koden" jamfort med "Angels & Demons", ger "Pillars of the earth" och "World without end" tva helt olika uppfattningar av religion;
"Da Vinci-koden" gav mig, om mojligt, annu mer misstro och skepticism mot religion, kyrkan och dess anhangare, till skillnad fran "Angels & Demons" dar jag fick misstro till kyrkans motstandare, vetenskapsmissbruk och allt vad det innebar. Jag blev till och med lite lycklig nar kyrkan fick sin nye pave och alla blev glada (och jag som hatar paven annars).
Och nu, i "World without end" blev jag frustrerad over kyrkans giriga, okunniga och overstolta munkar och biskopar (som vanligt alltsa) till skillnad fran nar jag laste "Pillars of the earth" dar jag jublade hogt (bokstavligen!) nar Prior Philip vann mot hemske Earl William Hamleigh (Prior Philip, senare att bli Biskop Philip i "Pillars of the Earth" kan vara min favoritkaraktar nagonsin! Trots att han ar munk...).



Det ar ytterst fascinerande hur bocker kan paverka ens beliefs sa starkt. Att folja karaktarerna i "World without end" gjorde mig nastan helt totalt gudshatande, tack vare vidrigt portratterade karaktarer sasom Godwyn och Philemon, medan Prior Philip i "Pillars of the Earth" hade kunnat fa mig att bli nunna. Och hade alla djupt troende manniskor i varlden varit som Prior Philip sa hade varlden med all sannorlikhet varit mycket finare.

Well, enough of that. Mitt tangetbord har blivit lite konstigt och tappat alfabetets tre sista bokstaver och kastat om en del andra grejer. Problemet brukar ju vara knappen Num Lock, men har tryckt pa den cirka femtio ganger och det hander inte sa mycket. Hm...min dator har alltsa overlistat mig (hander ganska ofta) sa ska forsoka komma pa vad som ar problemet. Kan vara att jag installerade Half Life haromsistens och knappade in ett fusk i den. Forstar inte hur det kan paverkar resten av datorn, men ja....ska forsoka losa det, vi kan inte lata maskinerna vinna!

Laterz!

Inga kommentarer: