onsdag, januari 16

Högskoleprov

Dags att förbereda sig för högskoleprovet den 5e april.
Jag var faktiskt ganska thrilled ett tag över mitt initiativtagande angående detta, men självklart skulle mitt lyriska sinne stillas när jag insåg hur svårt det faktiskt är. Gah, NOG-delen är inte att leka med alltså.

AB är ett tvåsiffrigt positivt tal. Vilken är entalssiffran, d.v.s. B?

(1) Kvadraten på B är lika med det tvåsiffriga talet

(2) Siffran A är hälften av siffran B

Tillräcklig information för lösning erhålls

A i (1) men ej i (2)
B i (2) men ej i (1)
C i (1) och (2) tillsammans
D i (1) och (2) var för sig
E ej genom de båda påståendena


Och det här ska alltså avgöra om jag är kvalificerad för att bli psykolog eller inte. HRM. Kommer behövs plugga mitt ASS OF om jag ska lyckas få minst 1,7 (vilket är intagningspoängen i Umeå, där jag nog helst vill gå). Wellwell, vad gör man inte?
Funderade faktiskt ett tag på att strunta i hela psykologgrejen och bli sjuksköterska istället. Behöver bara läsa Naturkunskap B och sedan söka in till Operationssjuksköterska på Karolinska, mina gymnasiepoäng räcker gott och väl. Skulle vara ganska coolt. Men det är inte det jag vill! Jag vill bli psykolog god damnit, hur svårt kan det vara?
Önskar att jag hade Adris betyg (19,5). Hade kunnat välja på nästan vilket yrke som helst förutom arkitekt och läkare. Typiskt. Och det som stör mig mest är att mina betyg faktiskt är riktigt bra, men inte alls på långa vägar tillräckligt bra för psykolog. Lägsta intagningspoäng ligger på 19,3 och jag har 17,4. Idiotiskt.

Wellwellwell, finns inte så mycket jag kan göra åt det nu. Ska jobba på Grodan imorgon (hurra hurra!) och ska upp halv sex, så jag antar att jag det är sleeping-time.

Over and Out!

Inga kommentarer: