tisdag, juli 22

Hajar som Hajar

Tisdag idag och helgen flög förbi med fart. Spenderade torsdag till söndag i Malmö, hos kulturelitens kollektiv = adris lägenhet (som hon delar med fyra andra). Vanligtvis på agendan brukar Köpenhamn ligga på prio ett, men i ett försök att vara "sparsamma" valde vi bort detta dyra nöje och ersatte med andra mer lättåtkomliga saker, såsom en tur till Lund där vi besökte konsthallen (fattade såklart ingenting av 'konsten' men det är alltid härligt med nya upplevelser och lite tveksamt höjda ögonbryn) och även ett besök hos de små vaktlarna inne på trädgårdsföreningen (obligatoriskt om man besöker Lund). Vi lagade Minestronesoppa istället för att köpa hämtmat (vilket vi gjorde ändå på lördagen; sushi från Samuarai. Onödigt, men gott!). Såg Mamma Mia på bio med Jenny och Smulan (jag gillade den inte riktigt, men Meryl Streep räddade allt!), köpte Ben&Jerry (Phish Food) och kollade på hemsk och bra film (El Orphanato) som producerades av Guillermo del Toro, vilket satte enorma förväntningar, som faktiskt infriades! Hemskt obehaglig och tragisk, men också väldigt vacker och melankolisk. Se den!
En ny sak vi gjorde, som vi aldrig kommit tanken på att göra tidigare, var att besöka Malmös två terrarier. En aning nördigt, men jag gillar nördigt. Och det var riktigt underhållande! Såg världens största padda, säkerligen lika stor som fyra B&J-burkar ställda bredvid varandra, ungefär 20 olika ormar, som dessutom var mitt uppe i maten när vi kom (en boa försökte strypa och krossa sin stackars, tack och lov redan döda, råtta). Något vidrigt, men ganska coolt att se (och bra tyckte Adri, för då är de inte så sugna på att tugga i sig oss ifall de skulle smita ut). Inne i aprummet sprang det runt lösa apor, det lilla tunna glaset, endast 1 meter högt, som omgav krokodilerna verkade väldigt vekt och ledsamt (hur lång tid innan krokkosarna lär sig hoppa över det...?) och vi träffade en kakadua som spexade med sten så fort någon gick förbi. Haha, Köpenhamn i all ära, men terrarium är inte att underskatta. Ska definitivt ta mig in till Universeum nästa vecka och kolla på alla skojiga djur. Och jag vill klappa rockan igen, minns att jag gjorde när vi var där med skolan för en miljon år sedan, och det var ytterst spännande! Och hajarna! Det finns ganska mycket jag är rädd för, typ spindlar, mörker, döden etc... men hajar går i en klass för sig. Ungefär som en skräckblandad förtjusning. Jag kan inte få nog av de, hajprogram på TV kan trollbinda mig forever. Men tanken på att möta en haj ute i havet...Till och med hajen Bruce i Hitta Nemo skrämmer mig. Men ja...på betryggande avstånd, i ett stort akvarium, helst precis efter matdags så de inte är så hungriga...det skulle nog inte vara så himla farligt. Kanske får ta en lugnande tablett innan så jag inte svimmar eller nåt annat löjligt. Kommer bli spännande...to be continued.

Wellwell, ny vecka, nya möjligheter, nya fräscha tag. Min räkna-ned-kalender har hittills fått nio överstrukna dagar (40 to go). En räkna-ned-kalender är alldeles underbart nördigt, i love it. Man borde ha räkna-ned-kalendrar för ALLT. Nästa klipptid, när biobesök, nästa krogbesök. Det skulle nog kännas lite mer festligt om man hade det, svart på vitt, att man väntade på någonting. För det gör man ju jämt. Väntar. Just nu väntar jag först och främst på att de 40 dagarna ska gå, så jag kan åka iväg till London och träffa min myspys-familj med mina uddevalla-galpals. Such an adventure. Närmast på räkna-ned-kalendern ligger "Besök hos Optikern" kl. 10.00 imorgon, för att prova ut nya linser och sedan robbas på typ 1500 spänn (= ta pengar från sparkontot. AHH. Hata hata hata). Kanske inte det roligaste att skriva in i kalendern, men jag ska nog gottgöra mig med att köpa ett par nya skor på Jerns för mitt presentkort. Can't possibly go to London without a new pair of shoes.
Har fixat passet nu i alla fall (bilden blev en blandning mellan förrymd fånge från Alcatraz och förrymd fånge från Azkaban, och måste dessutom dras med det i tio år...please, give me strength). Inne på passmyndigheten satt det en lapp på kölappsautomaten som sade "Passutlämningen öppnar inte förrän 12.30, tag ej kölapp förrän då". Klockan var då 12.15 och folk ställde sig i kö för att ta kölapp. Alltså. En KÖ för att ta KÖLAPP. Sverige är ett roligt land.

Inga kommentarer: