fredag, juli 25

What does not kill you, makes you stranger

Alright, 12 timmar har gått och jag har hunnut smälta upplevelsen en aning. GP gav The Dark Knight en femma, vilket ju stämmer ganska bra. Oftast brukar jag inte vilja bräka ut exakt hur exalterad jag blivit efter en film, eftersom jag vet att det kan ha med stundens hetta att göra; jag blir ofta påverkad av t.ex en väldigt lovande inledning eller några extra bra scener, som gör att jag blir hänförd och hyllar filmen, enbart baserad på just de scenerna (typ Spiderman 2). I det här fallet har jag försökt att lägga band på mig, eftersom jag blev, för att citera undertecknad "BLOWN AWAY", av Heath Ledger som Jokern. De scener där han fick utrymme att verkligen visa exakt hur bra han gestaltade Jokern (t.ex hans introducerande scen, om man bortser från inledningen, i mötet med maffian där han gör sitt lilla penntrick) gav mig rysningar längs hela ryggraden, trots att jag samtidigt gapskrattade åt hans små finurliga historier och komiska tajming ("now let's not blow things out of proportion here"). Även när han står iförd sjuksköterskeuniform, med peruk och allt, utnyttjar han komiken i scenen perfekt, där det mesta nog skulle kännas ganska löjligt och överspelat. Han kommer verkligen undan med det.

Hur som helst, Heath förtjänar en femma och en Oscar, resten av filmen var smart gjord, bra manus med bra skådelspelare. Och Christian Bale var stilig. Curtains down, Jokern stal showen.

1 kommentar:

Elin sa...

Är du på att se den igen??? :D