tisdag, juli 8

Sommarsmygläsning

Har spenderat 1½ timme framför TVn och Morden i Midsomer. Funderar nu på om jag ska fortsätta titta på TV eller om jag ska lägga mig och läsa istället. Sistnämnda skulle kännas mycket mer kulturellt (trots att jag just nu läser Denise Rudberg, som kanske inte räknas som någon kulturell mästerskrivare. Men ändå, hennes böcker är sannerligen underhållande. Och dessutom brukar jag nog föredra författare som står utanför den pretentiösa kultureliten; Lars Norén och sådana där tar sig själva på för stort allvar. Vad handlar grejen med att sätta baksidestexten på bokryggen om liksom?). Hur som helst, mycket mer tilltalande att lägga mig och läsa alltså. Såvida mina ögon inte slår igenom mitt i en mening (händer oftare än vad jag vill erkänna). Sov bara 5 timmar inatt, så kommer nog inte orka så många sidor. Och anledningen till för lite sömn var värmen i rummet, och detta kommer nog upprepa sig även ikväll, såvida jag inte öppnar fönstret på vid gavel, vilket kommer resultera i den återkommande sommar-smygläsningen: för att inte dra in hela Lindomes uppsättning av myggor, måste alla lampor vara släckta = jag måste läsa med mobilen som ficklampa (vid den här tiden förra året gjorde jag precis detta med sista Harry Potter-boken). Wellwell, det är väl trots allt en gnutta mysigt, faktiskt...

Besökte mormor tidigare idag med mamma och Bella. Alltid lika mysigt och jag fick tid till att läsa tidningen ordentligt när mamma hjälpte mormor med diverse göromål. Och mormor visade mig ett vykort jag skickat till henne när jag och familjen var vid akvedukten i Håverud. Jag stavade faktiskt riktigt bra för att vara 8 år, haha! Borsett från 'Jöteborj' så var det klanderfritt. Min fina lärare Anne-katrin som jag hade på lågstadiet var minsann en duktig pedagog! (Tycker dock min stavning har försämrats väldans mycket det senaste. Jag stavade jättebra och hade jättesnygg handstil när jag var typ 12. Fast det var ju förstås innan den bittra verkligheten slog emot mig och jag insåg att man inte har tid att stava rätt eller skriva snyggt när man ska hinna med att plita ner varenda litet ord läraren säger, utifall att något av dennes 'ööuuhhm' eller 'hhrrrhmm' skulle komma med på provet).

Och med det avbetat kommer dagens matlista (som tyvärr blev nedfläckad av besöket hos mormor. Men ja, när folk bjuder måste man smaka):

Frukost: En skål med fullkorsflingor och mjölk
Ett glas äppeljuice
En ljus macka med hushållost (varför har jag egentligen börjat äta hushållsost!?)

Lunch: Ett winerbröd (de har Aldrig winerbröd hemma annars! Men såklart, just nu när jag ska försöka vara nyttig. Suck suck, det kunde ju inte de veta).
En dröm (en kaka alltså!)

Middag: Ca 7 st färskpotatisar
5 skivor kallrökt lax
Sallad och gurka
Aioli
En brödbulle (en sån där rund grej) med smör
X antal glas minimjölk

Kvällsmat: Hm. Jag har inte ätit kvällsmat tror jag. Var för upptagen med Morden i Midsomer. Fast märker nu att jag är ashungrig...Räknas tuggummi?

Okej, slutsats: Vad har hänt med all frukt!? Bara för någon månad sedan vräkte jag i mig apelsin, melon, ananas och banan varenda dag (så som det ska vara!). Verkligen verkligen illa. Skärpning!

Over and out!

Inga kommentarer: