tisdag, juli 1

Mardi

Ännu en jobblös dag. Känns bra! Alla jag känner (med några undantag) har redan semester, så det passar ganska bra att ta det lugnt. Adri reser till New York i övermorgon (fuskigt!), mamma har haft semester i två veckor och alla Uddevalla-studenter är lediga sen länge. Ska ändå jobba onsdag & fredag, så jag kan gott ta det lite lugnt. Dessutom kommer nog ******* vara där, vilket betyder dubbelt så mycket jobb. Tråkigt att behöva säga det, men de dagar det barnet inte är på förskolan är allt mycket lugnare. Wellwell, alla barn kan vara jobbiga ibland.

Hur som helst, dagen har gått till att spela Sagan om Konungens Återkomst på X360 (jag ÄGER på det spelet, haha). Saknar Half-life lite grann, men Marlene kan gott hänga kvar på det lite till; hon förtjänar Gordon Freemans odelade uppmärksamhet. Läste dock på Gamereactors hemsida att det planeras att nytt Half-lifespel. HURRA! Världen är räddad! Undrar bara hur länge man måste gå och vänta på det dock...
Och förutom Sagan om Ringen-spelandet hann jag med att läsa min DECKARE som jag håller på att dra mig igenom. Jo, faktiskt. En deckare! Det närmsta jag har kommit till att läsa en deckare tidigare har väl varit Da Vinci Koden (man skulle egentligen kunna säga att Fördjupade Studier i Katastoffysik av Marisha Pessl, sjukt bra bok för övrigt, är en sorts deckare. Bara en väldigt oortodox sådan..). Så ja, min deckare heter Svart Som Natten och är skriven av Ann Cleeves. Boken fick pris år 2006 för Bästa Engelska Deckare. Mycket lovande...
Jag vet inte om det är för att jag är uppvuxen i den här familjen ("Stieg Larsson, Liza Marklund, Camilla Läckberg...vilken jävla skit!") eller om min åsikt faktiskt är självskapad, men jag har aldrig fått intrycket av att deckare är den mest välskrivna litteraturen som går att hitta. Egentligen vill jag inte svartmåla någon, alla som klarar av att få en bok utgiven i detta digitaliserade samhälle borde väl få nåt sorts nobelpris, men deckare som skönlitterära verk har aldrig intresserat mig. Själva mordgåtan kan vara intressant (plotten i Da Vinci Koden blev jag sannerligen imponerad av) men annars är det väl inte så mycket att ha.
Svart som Natten är trots allt en avvikelse. Vet inte om det är mina låga förväntningar, men den är faktiskt väldigt bra! Har väl ungefär en 1/5 kvar av den och man får samma känsla som som får precis innan kommissarie Barnaby inser vem mördaren i Midsomer är (fast Ann Cleeves bok utspelar sig på ett vindpinat Shetlandsöarna).
Hur som helst , en väldigt bra bok. Vet inte om jag kommer våga fortsätta på deckar-stråket, ifall jag skulle bli väldigt besviken på den deckarvärld som finns, som förmodligen inte kommer leva upp till Svart som Natten. Får nog spendera några väl avvägda timmar inne på Pocket Shop när jag väl läst ut Svart som Natten.

Och ja, utöver spelandet och boken hann jag med en cykeltur (måste komma ihåg att skaffa mig en hjälm. Känner mig hellre som en nörd med hjälm ute i Lindome än som en idiot med skallskador inne på Sahlgrenska). Känns bra på det sättet att bo i Lindome, att man kan se hur sunkig ut som helst utan att någon ser en. Efter åtta på kvällen är det öde ute. Thank God.

Well, dags för den sista femtedelen av min bok, sen sova!
Over and out!

Inga kommentarer: