onsdag, oktober 1

Utforska!

Onsdagen avklarad. Skulle egentligen träffat en ny aupair idag, Emelie, som kom hit i lördags, men fick inte tag på henne förrän vid tolvtiden och då hade jag slutat vänta och åkt in till stan istället. Vädret var okej, mina nya converse behövde gås in och jag behövde en promenad. Perfekt dag för att utforska nya delar av staden! Tog 73an in till Gr. Titchfield Street (ligger mellan Oxford Circus och Tottenham C R S) och gick därifrån ner till Carnaby Street. Vet väl egentligen inte varför den gatan är så känd, men jaja, mysig var den i alla fall. Rolig shopping och snyggt klädda människor (är väl typ det gatan är känd för...?). Promenixade sedan vidare, förbi Picadilly och fortsatte förbi Leicester Square (där jag noterade fanns TVÅ Ben&Jerrys-glasstånd!) och vidare in mot Covent Garden. Sedan tappade jag bort mig big time. Tack och lov hade jag med mig London A-Z som hjälpte mig ur den kniviga situationen. Och även med A-Z var det svårt att hitta, med väskan balanserandes på armen, A-Z i ena handen och paraplyet i det andra. Försökte ta mig från Leicester Sq till Covent Garden Market, men det slutade med att jag hamnade på Cambridge Circus, ett ställe jag aldrig tidigare satt min fot på men till min stora förvåning innehöll Palace Theater, just den teatern som visar Spamalot! Oh my, jag älskar att gå vilse, det är det bästa sättet att hitta bra ställen! Jag och familjen har ju velat gå på Spamalot men vi har inte direkt vetat om vi haft råd (65 pund per biljett är ju änna lite saftigt...), men idag fick jag en liten upplyftning när jag hittade teatern och såg all reklam för Spamalot. Vill verkligen verkligen verkligen sen den! Ska kolla med Sheelagh och Christopher om de tror att det är pålitligt att köpa biljetter i biljettstånden som finns lite här och var i West End eller om det kan vara lite lurigt. Men varför skulle det? Biljettstånden finns ju där i samarbete med teatrarna, det kan väl inte vara farligt att köpa av dem? Oh well, vi får se, är ju ändå fyra veckor kvar, all in good time. Anyway, hittade i alla fall till Covent Garden, men då hade klockan redan passerat två och jag insåg hur trött jag var efter tre timmars vandring i stan, så jag gick ner till Strand och tog en buss tillbaka till Oxford Street och tog min kära 73a hem. Kom hem lagom i tid för att promenixa till tjejerna skola för att hämta upp dem efter tennisträningen. Ska lätt hänga ännu mer runt tjejerna skola, Chris berättade nyligen att Pete Doherty bor där i närheten. Haha! Sjukt kul, måste hålla utkik! Hur som helst, fixade ihop en liten trevlig wok till middag och bakade sedan en rulltårta tillsammans med Vita. Tyvärr brände jag bottnen så jag fick stå och skrapa bort ett hela lager bränd kaka, ursch och fy. Men jaja, måste ju öva mig på brittisk bakning. Fattar verkligen inte hur gasugnar funkar, de bränner ju fan allting! Mööh. Ska dessutom baka kanelbullar imorrn som tjejerna ska ha med sig och sälja i skolan på The Big Cake Sale. Så måste verkligen lära mig hur den fungerar, man lär ju inte få sålt brända bullar...

Pratade en stund med Chris förut och det märks verkligen att den här familjen är rik, när de t.ex pratar om semestrar. De reser typ tre gånger om året, och inte bara till struntställen utan till Kalifornien och Frankrike och sådana saker. Alltså, vem har råd med sånt? Vad hände med "spara-och-lev-fattigt-hela-året-för-att-ha-råd-med-en-spanienresa", så som alla andra normala människor har det? Oh well, det angår väl inte mig direkt men det är ändå roligt att rota lite i hur det fungerar. De är ju arkitekter, både Sheelagh och Chris, och äger egna företag, självklart har de råd att resa tre gånger om året. Chris ska dessutom till Turkiet om två veckor och hålla något jätteviktigt föredrag för en massa viktiga typer om några byggnader som han hoppas att han ska få bygga. Eller nåt, sånt är intressant, borde nog fråga de mer om det.

Anyway, måste sova, see you pals!/ nina

Inga kommentarer: