tisdag, mars 24

Pillars of the Earth

Efter en sväng förbi Waterstone's Islington kan jag nu konstatera att jag hade fel (ja, det händer faktiskt!); Pillars of the Earth kostar inte alls 24 pund, utan 24 dollar. I pund kostar den 8.99p. Förstår inte riktigt hur det funkar men visst, jag tackar och tar emot!
Var inne på Church Streets bibliotek där jag hittade hela fem böcker av Ken Follett, men mina två älsklingar hade dem inte. Fy fy. Wellwell, med över tusen sidor tror jag nog att jag behöver mer än de tre veckor man får när man lånar ändå. Och nio pund kan jag nog hosta upp någon dag tror jag. Kanske när jag får nästa lön, vem vet?

Och vilken upptäckt jag har gjort! Det började såhär; när jag gick i tvåan på gymnaiset, alltså för tre år sedan, hade jag en fantastisk lärare i engelska B som jag inte minns namnet på. Pinsamt, jag gillade henne väldigt mycket. Hur som helst, hela kursen gick ut på att vi läste utdrag ur engelsk-viktorianska och amerikanska böcker av kända författare. Ett av de första utdrag vi läste hette "The Hanging" och jag minns det mycket väl. Ett av orden från texten som vi skulle kunna till provet var 'severed', vilket jag inte kunde när jag väl gjorde provet. Hade jag kunnat minnas att det betydde 'avskilja' hade jag fått mvg på det provet. Men icke, det tog ifrån mig den poängen som skilde mellan vg och mvg. Tasksmäll alltså eftersom jag kunde ordet när jag satt hemma och pluggade. Anyways, när jag stod inne på Waterstone's för några veckor sedan och kikade på de första sidorna ur" Pillars of the Earth" tyckte jag att de verkade himla bekanta men jag kunde inte placera helt. När jag nu återigen stod inne på Waterstone's och kikade i just denna bok slog det mig varför jag kände igen texten; den sista meningen från utdraget på engelskalektionen var "The cock (anmärk; as in rooster), with its severed head half hanging from its neck, kept running around i circles with blood spattered all over the ground." Inte exakt så, men i enkla ordalag så. Och visst slutade första kapitlet på "Pillars of the Earth" så.
Jag fick nästan en shock när jag insåg att jag sprungit på en bok från den gamla goda skoltiden! Jag har så länge undrat vilken bok det var, eftersom jag minns de flesta andra utdragen, t.ex från Jane Eyre, Middlemarch, Svindlande Höjder och så vidare. Men aldrig har jag vetat varifrån "The Hanging" kommer ifrån och helt plötsligt dyker det upp som första kapitel i just den bok jag vill köpa.
Tänk så det kan bli.


Ska kolla om potatisen är färdig, tallyho!

P.S Allas vår Jens Lekman gick på Schillerska. Hurra. Den skolan föder stora genier, I must say.

1 kommentar:

Anonym sa...

Gunlaug!!??! :D