torsdag, september 18

Catch 22

1) En bok som förändrade ditt liv?
Moment 22, Joseph Heller

2) En bok du läst mer än en gång?
Ovanstående

3) En bok du skulle vilja ha med på en öde ö?
Timetravellers Wife, Audrey Niffenegger

4) En bok som fick dig att skratta?
Anybody Out There, Marian Keyes

5) En bok som fick dig att gråta?
Harry Potter and the Half-Blood Prince, J K Rowling

6) En bok du önskar att du hade skrivit?
1984, George Orwell

7) En bok som inte borde skrivits?
Bibeln

8) En bok du just nu läser?
Tärningspelaren, Luke Reinhardt

9) En bok du tänkt läsa?
Processen och Amerika, Franz Kafka

10) En bok du varmt vill rekommendera
Alltid Moment 22

Egentligen skulle nästan alla ovanstående frågor kunna besvaras med Moment 22. Den har faktiskt ALLT. Den mest kompletta, fantastiska och välskrivna boken jag varit med om. Försökte läsa den första gången när jag var typ fjorton, men fattade inte riktigt. Redan första meningen är ju lite skruvad och sätter änna tonen för hela boken; " När Yossarian första gången såg Fältprästen blev han djupt förälskad i honom". Och så håller det på, hela boken ut. När jag sedan gav den ett nytt försök, när jag var arton, blev jag djupt förälskad i boken! Under hela maj 2006 satt jag på 761:an, till och från skolan, och läste och läste och läste. Minns ingenting annat från den tiden förutom eftermiddagarna på bussen, när det äntligen blivit såpass varmt att man kunde sitta utan jacka på bussen. Solen som bländade mig i ansiktet medan jag försvann in i boken och ganska snabbt insåg att jag hittat Livets Bibel. Det var verkligen som en uppenbarelse. Jag återupptäckte den i precis rätt tid i livet för att uppskatta den som mest och för att förstå den fullt ut.

Inga kommentarer: